Oslo S. Foto: Pål Stagnes

Interrail til Spania

I påsken valgte jeg å reise til Spania på en litt annen måte; jeg kjøpte en Interrail-billett og tok toget.

Med en Interrail-billett i hånden reiste jeg fra Oslo til Alicante. Jeg kjøpte billetten så kort tid i forveien at jeg ikke hadde mulighet for å få reservert sitteplasser nedover i Europa. Interrail-billetter bør bestilles mellom 8 dager og 8 uker før avreise slik at du rekker å få billettene i posten. Selve Interrail-billetten kan du kjøpe på Oslo S, men plassreservasjoner nedover i Europa må ordnes fra NSB sitt kundesenter, og de sender billettene i posten.

Jeg hadde lagt en grov plan for reisen; jeg ville ha en dag i Paris og en dag i Barcelona. Ellers skulle reisen bli til underveis.

Interrail – Europa på bare én billett

Siden 1972 har europeisk ungdom kunne reise rundt og oppdage sitt eget kontinent med tog. Siden starten i 1972 har aldersgrensen vært økt flere ganger, og nå kan alle som ønsker det dra på Interrail.

Med en Interrail-billett får du tilgang til mer enn 250 000 km sammenhengende jernbaner, og muligheten til å reise i 30 forskjellige land med et enda større antall transportorganisasjoner.

I løpet av de siste 40 årene har Interrail etablert seg som leverandør av en unik reiseopplevelse forbundet med eventyr, frihet og fleksibilitet. Interrail gir en inngang til Europas geografiske, historiske og kulturelle rikdom, noe som gir både nye og erfarne reisende muligheten til å fordype seg i de forskjellige kulturelle elementene som gjør Europa til et spennende sted å utforske. Alt dette er oppnådd med bare én billett, som også gir ekstra fordeler som rabattert ferge, attraksjoner og overnatting.

Interrail er tilgjengelig for europeiske og russiske innbyggere. Innbyggere i andre land kan kjøpe Eurail-billetter som gir de samme fordelene.

Tidlig morgen på Oslo S og jeg er klar for å legge ut på Interrail. Foto: Pål Stagnes
Tidlig morgen på Oslo S og jeg er klar for å legge ut på Interrail. Foto: Pål Stagnes

 

Første reisedag – lørdag 24. mars 2018

Dagen startet tidlig, veldig tidlig. Vekkerklokka startet å bråke allerede kl 0500. Jeg ville ha god tid, slik at jeg slapp å stresse for å rekke toget.

Første del av reisen var tog til Gøteborg. Det toget gikk kl 0701. Det var stille og rolig om bord og tiden gikk med til å høre på podcaster og småsove.

I Gøteborg ble det en kort pause før det var togbytte og videre til København.

Foto: Pål Stagnes
Foto: Pål Stagnes

Første tog var fra Oslo til Gøteborg. I Gøteborg var det bytte til tog til København, men i Malmø måtte alle passasjerer forlate toget på grunn av feil på togsettet. Heldigvis kom neste tog allerede etter 15-20 minutter. På toget ble jeg kjent med Hanna og Alfred, to norske ungdommer på 18 og 19 som også var ute på Interrail. De var på vei til London, med skulle ha en stopp i Paris.

I København skulle vi bytte over til buss til Rødbyhavn, og videre derfra med ferge til Puttgarden. Strekningen Rødbyhavn – Puttgarden krever plassbillett, og planen min var å kjøpe denne i København. Siden vi hadde blitt forsinket hadde jeg ikke tid til å forsøke å skaffe billett, men måtte gå rett på bussen. Bussturen varte et par timer.

Siden jeg manglet plassbillett var planen å få ordnet dette i Rødbyhavn. Det skulle vise seg lettere sagt enn gjort. Det var nemlig ikke noen stasjon å få kjøpt billett på. Heldigvis lot konduktøren oss, om noe motvillig, bli med.

Om bord på ferga må alle forlate toget og toget blir stengt inntil vi nærmer oss land.

På ferga brukte jeg tiden til å få meg et etterlengtet måltid, sjelden har en enkel pasta bolognese smakt så godt.

Turen over til Tyskland tar bare 45 minutter.

Fra Puttgarden er det noen få timers tur til Hamburg som er et knutepunkt for videre reise. Det var bare å sette seg godt til rette på toget og nyte turen videre. I Puttgarden ble vi stående lenge og vente før vi fikk beskjed om at det var feil på togradioen og at toget derfor ikke fikk lov til å kjøre videre. Videre tur ble derfor med regiontog med bytte i Lübeck.

Toget fra Lübeck skulle etter planen ankomme Hamburg akkurat for seint til at vi ville rekke nattoget videre. Vi valgte derfor å snakke med konduktøren for å høre om han kunne be toget vente slik at vi fikk bli med. Konduktøren ringte for å sjekke mulighetene, men han fikk dessverre dårlige nyheter. Toglinjen mellom Lübeck og Hamburg hadde blitt stengt på grunn av brann, og toget vi var på måtte returnere til Lübeck.

I Lübeck var det ingen som kunne gi informasjon om hvordan vi skulle komme oss videre til Hamburg. Etter mye frem og tilbake endte vi tre opp med å ta taxi til Hamburg sammen med en svensk familie på fire.

Ingen av oss hadde planlagt å overnatte i Hamburg, så når vi kom frem dit startet jakten på et sted å overnatte. Etter å ha gått innom utallige hoteller, fant vi til slutt et hotell som hadde to ledige rom, men som også kunne skaffe et tredje rom på nabohotellet.

Min første dag på Interrail ble lang dag, og jeg var ikke i seng før nærmere kl 0200.

Hamburg Hauptbanhof. Foto: Pål Stagnes
Hamburg Hauptbanhof. Foto: Pål Stagnes

 

Andre reisedag – søndag 25. mars 2018

Jeg hadde avtalt å møte Hanna og Alfred på stasjonen kl 0930. Vi møttes på et bakeri på stasjonen, så der ble det frokost.

På stasjonen forsøkte vi å få kjøpt plassbilletter til Karlsruhe og videre til Paris. Dessverre var det ikke noen ledige plasser å oppdrive, men vi fikk beskjed om at vi kunne reise til Karlsruhe uten plassbillett, og så forsøke å ordne plassbillett videre derfra.

Om bord på toget fant vi ledige plasser i en 6-mannskupé. Plassene skulle være ledig frem til Hannover, men vi var heldige og fikk beholde plassene hele veien.

Heller ikke denne dagen gikk alt problemfritt. En signalfeil gjorde at vi ble stående, og verdifull tid som vi hadde tenkt å bruke i Karlsruhe til å kjøpe plassbilletter for videre reise gikk tapt. Vi satte derfor i gang med å søke etter alternativ transport til Paris. Vi vurderte ulike togavganger, buss, leiebil og sjåførtjenester, men vi valgte å vente til å se hvordan det gikk i Karlsruhe.

Heldigvis kom vil til Karlsruhe noen få minutter før toget til Paris skulle gå. Tiden var så knapp at vi ikke ville rekke inn på stasjonen for å kjøpe plassbillett. Vi måtte derfor gamble litt og satse på at vi kunne få kjøpt plassbillett direkte fra togpersonalet.

Heldigvis kunne konduktøren hjelpe oss med plassbilletter og vi fikk være med toget. Vi fikk først sitteplass fra Strasbourg, men det gjorde ikke noe, vi hadde jo fått være med toget.

I Paris skilte jeg lag med Hanna og Alfred og ønsket de god tur videre til London som var deres mål.

På vei til Paris hadde jeg fått booket meg et billig hotellrom på Hotel 3 Nations. For 400 kroner fikk jeg et slitent rom, men det var rent og hadde eget bad.

Hotel 3 Nations, Paris. Foto: Pål Stagnes
Hotel 3 Nations, Paris. Foto: Pål Stagnes

 

Tredje reisedag – mandag 26. mars 2018

Denne dagen skulle brukes til sightseeing i Paris før jeg setter meg på nattoget til Toulouse.

Første gjøremål denne dagen var å få kjøpt billett til Toulouse, slik at jeg hadde den på plass. På jernbanestasjonen Paris-Est fikk jeg kjøpt plassbillett på nattoget. Jeg fikk booket meg en soveplass i en 6-køyers kupé.

Toget til Toulouse går fra jernbanestasjon Paris Austerlitz som ligger på andre siden av byen. Jeg tok derfor metroen dit for å få satt ryggsekken i en oppbevaringsboks. Med ryggsekken i oppbevaringsboksen ville det være mye lettere å dra rundt i byen.

Jeg manglet kontanter, men regnet med at det skulle være greit å finne en minibank på stasjonen. Enkelt var det ikke, men når jeg endelig fant minibanken så var den stengt. Det medførte at jeg måtte gå, med full oppakning, til nabostasjonen og ta ut kontanter der og så gå tilbake til Austerlitz for å få satt fra meg ryggsekken. Det tok litt tid, men til slutt var ryggsekken i oppbevaringsboksen og jeg var klar for å dra ut og se byen.

Jeg startet med en sein frokost på en hyggelig utekafé før jeg ruslet videre rundt i byen. Ikke langt fra Notre Dame var det mulighet for å reise med hop on hop off-buss.

Notre Dame. Foto: Pål Stagnes
Notre Dame. Foto: Pål Stagnes
Eiffeltårnet. Foto: Pål Stagnes
Eiffeltårnet. Foto: Pål Stagnes

Etter to runder med Big Bus Paris hadde jeg fått sett kjente attraksjoner som Eiffeltårnet, Louvre og Triumfbuen. Å reise med hop on hop off-buss gir muligheten til å se mye på kort tid, og også muligheten til å gjøre noen stopp underveis.

Etter at jeg var ferdig med å dra rundt på sightseeing nærmet kvelden seg, og det var på tide å dra tilbake til Austerlitz.

Om bord Big Bus. Foto: Pål Stagnes
Om bord Big Bus. Foto: Pål Stagnes
Foto: Pål Stagnes
Foto: Pål Stagnes

Planen var å finne meg et sted å spise i nærheten av stasjonen, men jeg fant ikke noe sted som var åpent. I stedet ble det et enkelt måltid på stasjonen.

Om bord på nattoget fant jeg køyen min. Til tross for at jeg hadde bedt om å få underkøye hadde jeg fått tildelt den midtre. Den nedre køyen var det ingen som brukte på turen.

Køyene er enkle, med pute og et pledd, men det holder i massevis hvis man ikke stiller for store krav til komfort.

For å være sikker på at ingen skulle stikke av med sekken min i løpet av natten låste jeg denne fast til sengen.

Triumfbuen. Foto: Pål Stagnes
Triumfbuen. Foto: Pål Stagnes

 

Fjerde reisedag – tirsdag 27. mars 2018

Jeg ankom Toulouse-Matabiau i 6-tiden på morgenen. Her hadde jeg litt tid til å få fikset meg og spise frokost før jeg skulle ta toget videre til Barcelona.

Turen fra Toulouse til Barcelona gikk raskt, og toget rullet inn på Barcelona Sants like før klokken halv tolv.

Barcelona Sants jernbanestasjon. Foto: Pål Stagnes
Barcelona Sants jernbanestasjon. Foto: Pål Stagnes

Det første jeg gjorde var å stille meg i kø for å få kjøpt billett til toget videre til Alicante slik at jeg slapp å styre med det dagen etter. Ved ankomst til Barcelona hadde jeg heller ikke booket meg noe hotellrom, men etter et kjapt søk på nettet valgte jeg Hotel Victoria Palace, et to-stjerners hotell som hadde fått gode tilbakemeldinger fra andre reisende. For en 50-lapp ekstra kunne jeg bo på et superior-rom med god plass og dobbeltseng.

Siden det ikke var innsjekk før klokken 1400 valgte jeg å gå de 3 kilometerne fra stasjonen til hotellet. En fin spasertur til tross for tung sekk på ryggen.

Hotellrommet. Foto: Pål Stagnes
Hotellrommet. Foto: Pål Stagnes

Jeg ankom hotellet i tidligste laget, og rommet mitt var ikke klart når jeg kom. Jeg måtte derfor vente et kvarters tid. Det gjorde ikke noe, det var jo jeg som var for tidlig ute.

Jeg fikk et rom på rundt 20 kvm med sofa, skrivebord og dobbeltseng. Det var god plass på rommet. Rommet holdt bra standard, sengen var god og badet moderne. Her fikk jeg absolutt mye for pengene, og jeg bor gjerne på dette hotellet igjen.

Barcelona. Foto: Pål Stagnes
Barcelona. Foto: Pål Stagnes

Det ble en tur i dusjen før jeg dro ut i byen for å se meg omkring. Siden jeg også hadde kort tid i Barcelona endte jeg opp med å kjøpe en todagers billett med Barcelona City Tour. De kjører to forskjellige ruter rundt i byen. Hver av rutene tar omlag to timer. Jeg fikk reist en runde med begge rutene og jeg fikk sett steder som Arc de Triomf, Camp Nou (FC Barcelona), Casa Batlló, Catedral Götic, Port Olimpic, Sagrada Familia og Tibidabo.

Barcelona er en fin by med gammel og spennende arkitektur. Det er alt for mye å se på så kort tid.

Foto: Pål Stagnes
Foto: Pål Stagnes

 

Femte reisedag – onsdag 28. mars 2018

Jeg sjekket ut fra hotellet i halv ti-tiden. For å slippe å slepe rundt på ryggsekken valgte jeg den enkle løsningen; å ta taxi til jernbanestasjonen og sette sekken til oppbevaring der.

Som i Paris ble sekken også her sikkerhetssjekket før jeg kunne få satt den til oppbevaring.

Med dagstursekken på ryggen var det på tide å finne meg noe frokost. Enkleste løsning ble valgt; en baguette og ferskpresset juice på stasjonen.

Med frokosten innabords var neste mål busstoppen og en ny runde med sightseeingbussen.

Barcelona. Foto: Pål Stagnes
Barcelona. Foto: Pål Stagnes

Egentlig var planen å ta en runde med begge rutene, men da jeg så den lange køen av ventende på Placa de Catalunya valgte jeg å ta en runde til med samme buss.

Camp Nou (FC Barcelona). Foto: Pål Stagnes
Camp Nou (FC Barcelona). Foto: Pål Stagnes

Etter runden var kjørt og vi var tilbake på Placa de Catalunya hoppet jeg av bussen og spaserte tilbake til stasjonen.

Det ble en fin spasertur hvor jeg fikk tatt noen flere bilder i tillegg til de som var tatt fra bussen.

Om bord på toget var det bare å sette seg godt til rette. Jeg hadde bedt om vindusplass når jeg bestilte billetten, men også her ser det ut til at det har vært en svikt i kommunikasjonen. Jeg hadde nemlig fått sete ved midtgangen.

Selfie om bord på toget til Alicante. Foto: Pål Stagnes
Selfie om bord på toget til Alicante. Foto: Pål Stagnes

Toget til Alicante har et opphold på 20 minutter i Valencia. Her må nemlig lokomotivet flytte plass. Toget kjører ut fra stasjonen samme vei som vi kom inn.

Toget kom til Alicante ca 10 minutter bak oppsatt rutetid. Jeg kom derfor for seint til å ta bussen til flyplassen hvor jeg skulle hente en leiebilen jeg skulle ha de neste dagene. På busstoppen utenfor stasjonen ble jeg stående sammen med mange andre som også skulle til flyplassen. Vi stod og ventet lenge, og flere busser skulle egentlig ha vært innom busstoppen, men det kom aldri noen flybuss. Løsningen ble å dele taxi sammen med to andre som også hadde det travelt.

Jeg kom senere frem til flyplassen enn det som var avtalt med leiebilselskapet. Det var avtalt at de skulle komme og hente meg siden de holdt til et lite stykke utenfor selve flyplassen, men siden jeg var forsinket måtte jeg ta en taxi. Jeg krysset fingrene for at åpningstidene kun var veiledende og at det fremdeles var åpent når vi kom frem. Heldigvis hadde de det, og etter å ha ventet på at andre kunder skulle få hjelp før meg fikk jeg endelig leiebilen, en liten Fiat.

 

Du finner mer informasjon om Interrail hos NSB og Interrail.eu.